8e etappe

10 juli 2015 - Utrecht, Nederland

Eerst maar even een vraag van een trouwe lezer beantwoorden: Rijden wij dezelfde route als de profs en hoe gaat dat in z'n werk ?

Ja, wij rijden dezelfde route als de profs, of eigenlijk rijden zij dezelfde route als wij, want wij zijn eerder. Tevens rijden wij ook meer km's want wij fietsen soms ook nog naar de start en de bus bus kan regelmatig niet op de finishplek komen. (Vooral op steile plekken). Zo was de etappe van vandaag uit mijn hoofd 181km, maar staat er nu 194 km op mijn teller. Die profs zijn dus eigenlijk maar mietjes.

Hoe gaat het in zijn werk? Nou dat is niet zo moeilijk, de laatste dagen staan de pijlen er al en veel mensen hebben ook navigatie op de fiets met de routes erin. We rijden gewoon over de openbare weg, alleen in Nederland moesten we alternatief via fietspaden en in Belgie hebben we nog een stukje illegaal over de provinciale weg gefietst omdat er geen alternatief was.

Wij hebben een touringcar met fietsaanhanger, twee volgbusjes voor de revitaillering en nog een personen auto met reservefietsen op het dag. Hoewel door een foutje bij de tolpoort er hiervan een aantal beschadigd zijn geraakt. Wij zijn overigens niet de enige die deze tour rijden, we komen onderweg ook andere groepen tegen, wij zijn wel veruit de grootste groep (39 mannen en 4 vrouwen) en dan nog de begeleiding.

Als de begeleiding boodschappen doet, dan hebben ze karrevrachten vol water, cola en andere drank en dan is het schap met hartige broodjes in de supermarkt in 1 keer leeg.

De andere groepen zijn zo'n 10 tot 14 man groot en dat zijn:

- De eerder genoemde engelsen
- Nederlandse groep tour de kans
- Nederlandse groep axel koenders
- In duitse groep die ook voor een goed doel rijden. (die betrapte wij vandaag terwijl ze 10 km voorbij de start hun fietsen aan het uitladen waren.
- Twee belgen, die ook weleens bij ons in het peleton meerijden, fietst toch een stuk makkelijker, waarvan er vandaag overigens eentje een aanrijding had, zijn stuur was krom en hij moest wel even naar het ziekenhuis voor hechtingen, hopelijk kan hij wel verder.
- Vandaag nog een andere groep gezien (frans of belgisch, maar weet niet of die de hele tour rijden)
- En dan zou er nog een organisatie moeten zijn waarbij iedere dag twee andere mensen op een tandem rijden, die hebben we echter nog niet gezien.

En dan vandaag:

Het was het weer lekker weer, af en toe beetje wind mee, af en toe tegen. Op het eind van de middag wel warm, ruim 30C, maar daar had ik gelukkig geen last van. Gister had ik voor het eerst tijdens de lunch niet opnieuw zonnebrand gesmeerd, en kwam er meteen achter dat dat dus wel nodig is.

Vanochtend om 8.00 uur op de fiets vertrokken vanaf het hotel, eerst nog een beetje zoeken naar het startpunt en toen we daar waren ging de snelle groep er meteen vandoor met 10 man. Groep 2 was vandaag een grote groep (2 en 3 van gister bij elkaar), niemand van ons had de behoefte om vandaag hard te rijden, dus lekker rustig aan gedaan. (28,2 gemiddeld).

Omgeving en parcours vergelijkbaar met gister, de gopro nu maar eens handmatig bediend, zodat ik weet waar ik een foto van maak, straks eens kijken wat het is geworden. Op het eind zat de muur van bretagne, stijging max 14%, finish bovenop,dus dat was nog even flink puffen voordat we richting de bus konden, en die stond ook bovenop een heuveltje dus dat was nog even een extra toetje.

Nu op weg naar het hotel, morgen alleen de ploegentijdrit van 28 km en daarna een lange busreis naar Lourdes, waar we dan 4 nachten in hetzelfde hotel verblijven.  Vandaaruit rijden we steeds naar de startplaatsen voor de bergetappes in de pyreneen. We wilden in GAP gaan zitten, maar dat ik compleet afgehuurd voor de profs.

Dat was het wel weer voor vandaag, ik heb al eerder een link in mijn verslag gezet van de gereden route, ik weet niet of die werkte, maar als ik tijd heb zal ik die links in een apart verslag zetten. (Degene die op strava zitten kunnen ze zowieso zien).

Nou dat was het wel weer voor vandaag, nu even de beentjes strekken tot we bij het hotel zijn.(Het is nu 18.33)

1. Theo van Norden:
    10 juli 2015
    Hey Ronald,zo te lezen ga jij heel lekker.
    Ik lees dat je heel erg geniet van deze mooie tour die jullie doen.
    wens je nog veel succes,en hou vol.
    Gr Nel Theo.
  2. Koen:
    10 juli 2015
    Wat een mooie verhalen Ronald, het is net of we er zelf zijn geweest, leuk om te lezen. Lekker vooruitzicht die 2 rustige dagen. Dan kun je weer opladen voor de bergetappes. Toitoitoi!!
  3. Richard:
    11 juli 2015
    Hoi Ronald zo te lezen kun je alle dagen lange afstanden fietsen met een hoog tempo goed aan.
    Ik zelf heb vrijdag het rondje West-Friese omringdijk gefiets (maar 135 km) dit vind ik al een klere eind.
    De officiele ronde wordt pas zondag verreden maar een uitpijler van Le Champion had de route van Enkhuizen tot aan Medemblik al uitgepijld , Mischien was dit je ome Koos wel.
  4. Sonja:
    11 juli 2015
    Jeeh ik wordt als trouwe lezer gezien :-) (ik voel mij aangesproken in ieder geval) Bedankt voor de uitleg, is nog een hele organisatie zeg.
    Ik vind het een prestatie hoor!
  5. Bianca:
    13 juli 2015
    Wat heb je dat weer leuk geschreven!