5e etappe

7 juli 2015 - Utrecht, Nederland

Als jullie dit lezen heb ik ook net de 4e etappe erop gezet, gister geeen tijd meer voor gehad. Was 19.45 toen we bij het hotel waren, moesten om 20.30 eten, maar dat duurde een eeuwigheid. Uiteindelijk om 23.00 op de kamer en de wifi werkte niet goed, dus ben meteen gaan slapen.

Vanochtend om 7.30 op de fiets vertrokken vanaf het hotel, bij vertrek was er meteen een flinke sis te horen, weer iemand lek,waarschijnlijk nog tgv van gister.  Vandaag zou zo heet het een vlakke etappe zijn, nou daar hebben ze hier niet van gehoord. Na 10 km waren we de helft van de groep al kwijt (klein hellingkje) en na 20 km kwam er een pittige klim waarbij ik meteen de laagste versnelling nodig had. Gelukkig kon ik de voorste groep nog volgen, dat wil zeggen, in de afdaling weer bijhalen. Bij de volgende klim lag ik er toch weer af, en aangezien ik vandaag geen navigatie had, met Jan (steen) en Adriaan doorgereden. Bij de eerste eetstop op 40 km konden we weer aansluiten bij de voorste groep.

Men heeft mij verteld dat je de eerste twee weken van de tour moet sparen voor die laatste week, maar dat gaat op deze manier alleen op de rustdagen lukken.

En toen ging het pas echt los, glooiend lanschap tussen de franse graanakkers. Tegenwind, we reden in een dubbele waaier (zie eventueel uitleg onderaan), met een groep van 20 man. Goede samenwerking, wel onderweg toch weer wat mensen gelost, maar ik kon gelukkig goed volgen en meewerken. De laatste 40 km (na de laatste eetstop), moest ik wel even op mijn tanden bijten en er bijna af bij een paar klimmetjes, maar gelukkig niet, anders sta je daar zonder navigatie en dan moet je wachten op de volgende groep (we reden voor de flecheurs uit, dus geen pijlen). De volgende groep kwam een uur na ons binnen dus dan kun je wel even wachten. Uiteindelijk met een gemiddelde van 30.7 aan de finish, echt niet normaal. Onderweg wat regendruppels gehad, maar we waren weer droog over.

Onderweg naar het hotel wel regen, nu net gedoucht. Morgen wordt er regen voorspelt en windkracht 5 tegen, en we moeten langs de kust.

We werden bij bij de lunch zelfs door een oude dame gevraagd onze handtekening te zetten.Geinig.

Voor de niet wielerkenners:
Een dubbele waaier is als je met twee waaiers naast elkaar rijdt en de waaier die uit de wind rijdt, rijdt naar voren (passeert langzaam de andere waaier) en de voorste neemt de kop over van de langzame waaier en laat zich dan dus weer rustig terugzakken.

P.S. Volgende keer doe ik maar met de profs mee, dan kan ik tenminste uitslapen.

1. Theo van Norden:
    7 juli 2015
    Roland,vind het heel knap hoe jij aan het fietsen bent.
    Heel knap van je dat jij voorin aan het rijden bent.
    Gaat gelukkig goed met je,wens je nog veel succes,en ga zo door.Op naar de volgende rit.
    gr Theo.
  2. Gerard en Gre steltenpool:
    7 juli 2015
    gaat goed ronald. naar, steeds die lekke band.pas goed op jezelf flink eten en goed slapen. wij hopen dat je morgen voor de regen binnen bent.jammer dat je zelf niet op de foto komt. de massage lijkt me heerlijk na zon zware rit. he t gebakje zal zeker smaken veel succes.Liefs pa en ma
  3. Jacques:
    7 juli 2015
    Geen sterallures door die handtekeningen!!
  4. Dave:
    8 juli 2015
    Frans plat = vals plat?!
  5. Moolenaar ad:
    8 juli 2015
    Ronald, merk je al dat het fietsen beter gaat?.
    Je conditie moet flink verbeterendenk ik. HoudT moed, want je kan het.