15e etappe

18 juli 2015 - Utrecht, Nederland

Vandaag eerst maar even iets over materiaal. Ik dacht deze tour eerst op mijn "oude" aluminium fiets te gaan rijden, maar na de ontdekking van een verdacht scheurtje in het frame, maar een nieuwe gekocht. Dit keer een carbon, een stuk lichter als mijn vorige fiets.

Maar tot mijn verbazing blijk ik toch 1 van de zwaartste fietsen van de hele groep te hebben, sommige fietsen wegen denk ik maar een kwart van mijn fiets, er zijn er wel enkelen die ook een wat zwaardere fiets hebben zoals Monique en Jan Steen, maar het overgrote deel is dus erg licht. Dit verklaart in ieder geval waarom sommige mensen mij er op de klim afrijden.

Dan de etappe van vandaag:

Vanochtend om 6.00 ontbijt, buiten op het terras van het hotel, er stak zowaar even een fris windje op. Klein stukje met de bus naar het dorp waar gister die vreselijke klim begon en daar op de fiets gestapt. In het begin was het een aangename 22 graden en nog een beetje bewolkt, maar na de eerst stop werd het al weer snel warm. Heb opnieuw 40C op mijn teller zien staan (in de zon dit keer).

We begonnen uiteraard weer met klimmen, maar de klims van vandaag waren niet zo steil en goed te doen. Na de tweede langere klim (Col de la Croix) kwam er een hele mooie lange afdaling, met weinig verkeer en niet steil, waardoor je de fiets mooi kon laten lopen, met natuurlijk af en toe wel wat remmen voor de bochten. Na zo'n 35 km afdalen hadden we een heerlijke lunch.

De hele dag ongeveer met 6 man gereden, George, Rob, Monique, Hans(de man) Adriaan en ik. Na de lunch eerst wat vlak en daarna de laatste klim van vandaag de Col de Escrinet, 8 km lang en 6% gemiddeld. Bij het nemen van deze col was het weer tegen de 40C in de zon. Boven aangekomen weer voorzien van water en de afdaling ingezet, af en toe rij je echt door warme plekken heen, een haarfohn is er niks bij.

Bij een fontuintje in een dorp even gestopt en onze hoofden weer flink nat gemaakt om af te koelen. Vanaf de laatste stop was het nog een stuk vlak langs de rhone met wind in de rug. Het laatste stuk door Valence waren echt heel brede wegen, als het morgen een massasprint wordt, wordt dat een spektakel. Nog wel een veneinig bochtje net voor de finish, en als je de bocht naast de rotonde neemt kom je op een parkeerplaats, maar dat zullen ze morgen wel goed aangeven denk ik.

Het is nu 18.38, gedoucht en al en blog al klaar, vandaag was zogezegd 1 van de " makkelijke dagen", morgen wordt het weer alles vals plat omhoog, met nog twee cols die niet te stijl zijn. Half acht al eten vanavond, dus kunnen we op tijd gaan slapen. Hoop wel dat er straks een verkoelend buitje valt, want dit is al de derde nacht dat we een kamer zonder Airco hebben, dus het lichaam koelt s'nachts ook niet echt af.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Koen:
    18 juli 2015
    Hee Ro, we volgen je elke dag. Echt ontzettend leuk om met je mee te leven. Heel veel succes. Groet, Koen en kus van Luuk
  2. Theo van Norden:
    18 juli 2015
    Leuk verhaal over jou materiaal,valt dat even tegen voor jou.
    blijk dat jou conditie erg goed is,je rijd geweldig.
    Wens ook veel succes morgen.
  3. Gerard en Gre steltenpool:
    18 juli 2015
    gelukkig Ronald dat deze dag voor jou niet zo zwaar was.maar wel steeds die warmte.! pas op met airco als je verkouden wordt is dat geen pretje want er komen nog veel bergen volgende week. Wat leuk om Koos en Gea daar te ontmoeten.na morgen een dagje rust om bij te komen.ondanks dat je fiets wat zwaarder is doe je het heel goed. blijf voorzichtig . We zijn trots op je. krachtige groet Pa en Ma
  4. Bianca:
    veel succes morgen!
  5. Jacques:
    keep it cool!!!!!!!! man
  6. Sjenny:
    Hoi Ronald,
    Ik volg je nog steeds op je reis bloc stoer hoor wat je doet.
    nog veel succes .Sjenny
  7. Lien: