14e etappe

17 juli 2015 - Utrecht, Nederland

Eerst nog even terugkomen op de etappe van gister, er was vanwege lance armstrong nogal wat pers op de been en Ronald heeft wederom een interview gegeven. Zelf heb ik geen idee wat hij zegt, maar onze groep komt ook nog door beeld. Mezelf heb ik niet kunnen ontdekken. Hier de link:

Dan vandaag:

Het was weer vroeg dag, mede door de opnieuw te verwachten warmte, 6.30 ontbijt, 7.00 uur vertrekken, nou zo'n krappe planning haal je dus niet, zelfs niet als je vanaf het hotel op de fiets kunt vertrekken. Om 7.30 was het dan eindelijk zover, toen nog even op zoek naar de juiste startplaats, ik schat dat we toen zeker weer een kwartier verder waren.

De eerste 44 km was geleidelijk klimmen, met ook af en toe wat dalen. En toen kwam er een hele mooie afdaling naar Milau, met prachtig uitzicht op het viaduct over de vallei, waarvan de pilaren zo groot zijn als de eiffeltoren.  Tijdens de afdaling werd ik los gereden en halverwege nam ik derhalve een verkeerde afslag. Bij een brug stond een bord naar links, maar het was ongeveer een 180 graden bocht, die weg op 180 graden heb ik nooit gezien en ik ging de brug over. Vond het wel vreemd dat er daarna geen pijlen meer stonden, maar dacht dat de heren misschien een bakkie aan het doen waren (was in een dorpje). De borden Millau maar gevolgd en uiteindelijk kwam ik vanaf een andere kant Millau binnen, maar had ik wel extra km en hoogte meters gemaakt. Dien tengevolge moest ik nog een stukje terugfietsen over het juiste parcours om de bevoorrading te vinden, ik kwam toen andere fietsers uit onze groep tegen die de allemaal een beetje vreemd keken. Maar bij de bevoorrading stond tevens Michael Boogerd, waar ik nog even mee op de foto ben gegaan.

Ondertussen had ik Koos en Gea (mijn oom en tante) maar even gebeld, want die zouden in Millau langs het parcours staan, en ik had ze wel een beetje op de hoogte gehouden, maar ze stonden er al een tijdje.  Dank voor het wachten, was leuk jullie even te hebben gezien.

Vanaf Millau ging het verder door Gorges du Tarn. Een prachtige kloof. Ondertussen begon de temperatuur al weer aardig op te lopen, maar de weg in de kloof is een klein beetje vals plat, dus ondanks de warmte was dat goed fietsen. Toch kijk je dan af en toe wel even met weemoed naar de mensen die lekker in de rivier aan het kanoen en zwemmen zijn.

Bij Saint-Enimie moesten we de kloof weer uit, en ja, dat doe je dan niet op de makkelijke manier, maar nee, inderdaad naar boven een klim van 9 km van gemiddeld 6%. Lekker weer volledig in de zon uiteraard dus dat was weer afzien. Toen ik dacht dat ik boven was, moest ik na een stukje afdalen weer omhoog. Ik was al door mijn watervoorraad heen, dus even gestopt bij een camper. De eerste zei dat hij geen water had (Ja, duh), bij de volgende stond een grote jerrycan op tafel in de schaduw, dus die kon in ieder geval niet ontkennen. Er zijn trouwens ook mensen die het spontaan aanbieden hoor (ervaring van anderen).

Uiteindelijk bij onze bevoorading aangekomen weer volledig bijgevuld en weer op weg. Er kwam toen eerst nog een redelijk makkelijke klim en even later de slotklim, 3 km gemiddeld 10,1 %, wat een rotding zeg, ik had behoorlijke zere voeten toen ik boven kwam. Uiteindelijk ook nog weer afdalen naar het hotel aan de andere kant van de heuvel, steile afdaling met slecht wegdek, best gevaarlijk. De tourrijders gaan hiet niet overheen, dus niet geprepareerd.

Uiteindelijk 197 km en ruim 3100 hoogtemeters   en dan moeten we de alpen nog krijgen. Morgen is gelukkig meer afdalen als klimmen, maar ook zeker weer geen makkelijke etappe. Vandaag gemiddeld 2 graden lager als gister, maar nog steeds smeltend asfalt. Iemand van de begeleiding die ook een stukje was gaan fietsen is onwel geworden en naar het ziekenhuis gebracht.    Ik heb begrepen dat het weer goed met hem gaat.

Ne snel weer slapen, om 6.00 staat het ontbijt weer klaar.

1. Theo van Norden:
    17 juli 2015
    Ronald,wat levert jij een prestatie,wat is dit afzien voor jou dit vergeet jij je hele leven niet meer,blijf heel,ik geniet wat jij aan het doen bent,vind het super van je.
  2. Nicolette verloop:
    17 juli 2015
    Broertje.wat een super prestatie
    Super trots op je , hou vol.
    Ontzettend leuk dat Koos en Gea je even kwamen aanmoedigen.
    Welterusten en succes morgen
  3. Bianca:
    18 juli 2015
    Wow, geweldig joh. Inderdaad een ervaring die niemand je ooit kan afpakken. En ook heel leuk dat de een blog bijhoudt. Kan me niet veel meer van de hele tour voorstellen.
  4. Bianca:
    18 juli 2015
    O, vreselijk zo'n toetsenbord, er komen hele andere dingen uit dan dat ik bedoel. Mijn laatste zin: "Kan me nu juist veel meer van de hele tour voorstellen".
  5. Piet and Maria:
    Hi Ronald
    Just finished a 75 km ride here in canada and was thinking about you, because the hills here are nothing in comparison with what you are doing. I've a lot of respect for you with your endeavor. Good luck al the way to the end.