13e etappe

16 juli 2015 - Utrecht, Nederland

Vandaag heb ik Lance Armstrong ingehaald!!!!!!

Vandaag was zoals dat heet een overgangsetappe, na de zware pyreneeen, een wat vlakker parcours. Met 3 man minder vertrokken wij vanochtend eerst voor een busreis van 3 kwartier, waarna we op de fiets stapte. John Hagenaar, Arjan van Hoof en Jac Zwart zijn vanuit Toulouse huiswaarts gekeerd.

Van te voren was al gezegd , maak er maar een zogenaamde " wandeletappe" van, want anders zouden we te vroeg bij de rustplek zijn omdat de boodschappen gedaan moesten worden. (gister was er veel dicht hier in Frankrijk). Ondanks dat het een wandeletappe was, betekent wandelen ook niet voor iedereen dezelfde snelheid, al snel reden we met een man of tien vooruit, en dat bleef tot de lunch zo.

Echt hard fietsen ging ook niet want om 10 uur was het al 30C, anderhalf uur later 38 graden, en ik heb 40C in de schaduw gemeten, dus je kunt je voorstellen hoe dat voelt als je in de zon fietst. Na de lunch fietsen een aantal snelle mannen weg, en ikzelf bleef daar een stukje achterhangen en kreeg uiteindelijk nog 3 man mee, waarna we de hele middag met zijn vieren gefietst hebben. We hadden af en toe ook nog best wat tegenwind, dus konden we elkaar goed helpen. Ondertussen moesten we veel gesmolten asfalt ontwijken om maar te voorkomen dat het aan je banden bleef plakken.  Maar gelukkig konden we evengoed van het prachtige landschap genieten.

Onderweg nog wat extra stops gepakt om drinken te halen, ik heb nog nooit zoveel gedronken zeg, per uur gingen er twee bidons (totaal anderhalve liter) doorheen en daar reken ik nog niet eens de drank bij die we bij de stops dronken. Bij onze tweede extra stop in een barretje, zagen we toevallig net dat het hoosde bij de aankomst van de profs, hier is het nog steeds warm (om 17.00 was het nog 36C).

Voor de laatste klim had ik het al wat moeilijk en Ronald zei nog " We gaan niet zonder jou aankomen, maar uiteindelijk wachten ze toch niet, gelukkig was het laatste stuk voornamelijk bergaf, alleen de laatste 500 meter was weer een behoorlijk klimmetje.

Vanwege de warmte zijn er vandaag volgens mij 5 mensen afgestapt, zelf maakte ik steeds mijn bandana goed nat, wat voor verkoeling zorgt, en ik heb gelukkig geen overmatige last van de warmte gehad. Bij de finish was een kraan, waar meteen het hoofd onder kon, heerlijk verkoelend, en ik voelde mij fitter als gister na de finish. Het is wel te hopen dat de temperatuur wat afneemt, al zijn de berichten niet zo, anders wordt het een afvalrace.

Dan verder veel aandacht voor Lance Armstrong vandaag, veel pers rondom de hele groep van "cureLeukemia" bij de finish dromde de mensen echt om hem heen. Bij het fietsen hadden ze er een bus voor rijden met open achterdeuren en een filmcamera. Ik hoorde overigens dat de groep zich nog een beetje in moest houden omdat Lance het anders niet bij kon houden.

Ook nog even met de fotograaf van die groep gesproken, die heeft ook wel foto's van ons, even contact gelegd, hopelijk levert dat nog wat leuke foto's op.

1. Theo van Norden:
    16 juli 2015
    Vind het top hoe jij aan het fietsen bent, ga zo door klasse van je.
  2. Nicolette verloop:
    16 juli 2015
    Super ga zo door je bent al zover dus gaat je lukken
  3. Gerard en Gre steltenpool:
    16 juli 2015
    Je laatste drie reisverhalen gelezen. Geweldig Ronald wat je presteert.En dan die hitte.je bent nu al zo ver, aan je wilskracht zal het niet liggen. Pas wel goed op jezelf.Onvoorstelbaar wat je eet en drinkt op een dag.We zijn vandaag naar uitgeest geweest,en je tuin ziet er nu verzorgd uit. Ik had zelfs al last van de warmte. krachtige groet van Pa en Ma
  4. Annie Peppelenbos:
    17 juli 2015
    Elke dag krijg ik meer bewondering voor je.
    Ga door en geniet!!!
  5. Adrie de Nijs:
    17 juli 2015
    Ronald, leuke stukjes over je tour ervaringen. We volgen het met veel intresse. Het is ook leuk om het af te spiegelen aan de beelden van de profs, je verwacht b.v. zomaar spijkers op het parcours. Succes met het vervolg en kom heel thuis.
  6. Ralph:
    17 juli 2015
    Mooie verhalen Ronald. Blijf er van genieten en ga zo door!
  7. Ralph:
    17 juli 2015
    Mooie verhalen Ronald. Blijf er van genieten en ga zo door!
  8. Hans Laurman:
    17 juli 2015
    Wat een geweldige prestatie Ronald en dat met die hitte.
    Ik reken erop dat je de finish haalt.
    Ik volg je stukjes elke dag, leuk geschreven.
  9. De achterburen:
    top prestatie!!
  10. Leo Vermeulen:
    Ronald, Hou vol.
    Komende week zal ik niet elke dag je reisverhaal kunnen lezen.
    Ik rij de ronde van Nederland met Le Champion. Bijna 800 km
    met daarin enkele molshopen. ( 8 etappes van 100 km)
    tot volgende week.
  11. Ruud:
    18 juli 2015
    Zo te horen goede combi van karakter en blijven nadenken waarme je al flink wat hebt doorstaan. Aangezien je goed getraind bent verwacht ik dat je de rest ook gaat doorstaan. Succes en blijven genieten.