12e etappe

15 juli 2015 - Utrecht, Nederland

En vandaag gaan we weer verder met Bike, eat, sleep en repeat. Op papier is vandaag 1 van de zwaarste etappes in deze tour met 4 serieuze klims , en dat hebben we geweten. Uiteraard weer om 6.00 aan het ontbijt, een busrit van een uur, en een uur of 8 op de fiets. Vanaf het begin ging het meteen al weer hard ondanks het geaccentueerde terrein, na 3 kwartier had ik een gemiddelde van 32 op de teller staan en dat was ook het moment dat ik en nog een aantal anderen de rest moesten laten gaan. Er waren er op dat moment ook al diversen gelost. Waaronder uiteraard groep 4, ja die hebben we ook nog, en dan is er ook nog groep 5 maar dat is alleen langzame Jan, maar die was vandaag met familie zijn verjaardag aan het vieren.

De eerste bevoorrading zou voor de eerste klim (Col de Portet de Aspet staan), maar die bleek verkeerd te staan, waardoor we die niet tegen kwamen, gelukkig bleek de groep van Axel Koenders zo vriendelijk om ons wat water en een koek te verstrekken zodat we verder konden. Met een gemiddelde stijging van 9,7 % hakte deze klim er meteen goed in, weliswaar niet zo lang, maar behoorlijk steil, meteen voelde ik de rug weer.  In de afdaling stond uiteindelijk onze eigen bevoorrading.

De Col de La Core vervolgens was met een gemiddelde stijging van 4,7% prima te doen, op een licht verzet met een lekker tempo naar boven trappen, gaat prima ook met de inmiddels al opgelopen temperatuur. Na de afdaling de lunch waar ik ook nog kort gemasseerd ben.

Dan de Port de Lers, op zich ook prima te doen met 6%, maar wel een paar wat steilere stukken. Inmiddels was de temperatuur al opgelopen tot boven de 30 graden en had er een grapjas spijkers op de weg gestrooid. En ja, je raadt het al, ook ik reedt erin. De politie vroeg mij zelfs of ik de spijker wilde laten zien, maar ik had hem al weggegooid. Tijdens het verwisselen van de band tot bloeden toe gestoken door klere muggen.

Men hield auto's aan om de eventueele verantwoordelijke aan te houden. Ook in de afdaling bleken diverse mensen van de kopgroep lek gereden te zijn, eentje zowel voor als achter. Op de top aangekomen was het gelukkig iets frisser, de bidonnen waren leeg, dus snel naar beneden, waar we ze in een dorpje bij de fontuin (drinkwater) weer gevuld hebben. Best een gevaarlijk afdaling, smalle weg, waarbij auto's halverwege onze helft kwamen en niet echt goed wegdek.

Helemaal beneden aangekomen hadden we weer een korte drinkstop, hier werd ons verteld dat gezien  het tijdschema we nooit meer heen en terug konden halen naar plateau de beille. Tevens bleek dat groep 4 niet eens meer dezelfde col als wij over mochten want die werd achterons afgesloten vanwege smeltend asfalt. (Later hoorde ik dat het door spijkers in de afdaling was, volgens de voorste groep lagen er handenvol)Die moesten over een ander col, wat uiteindelijk zelfs iets korter was.

Ivm met een genoemde tijdschema, dus helaas niet meer doorgefietst, al bleek achteraf dat er mensen na ons nog wel doorfietsten en dat een busje daar op ging wachten. Tevens hoorden we ook nog dat de klim veel in de schaduw was en daardoor wel iets minder warm. Maar gezien het feit dat ik toch zo'n anderhalf uur nodig had om bij te komen en er morgen ook weer een lange etappe op het programma staan, toch een goede beslissing geweest om uiteindelijk niet door te fietsen (en gister hadden we ook al ruim 30 km extra). wel erg jammer, maar het is niet anders.

Ook vandaag was er weer iemand bevangen door de hitte en twee man van de kopgroep hebben ook niet doorgefietst. Zij hebben in 2012 ook al meegereden en gaan zelfs morgen naar huis omdat er in ieder geval eentje mentaal doorheen zit. Kortom het begint al een behoorlijk slagveld te worden. Ook 1 van de dames was vandaag uitgestapt vanwege de warmte en een blessure. Het is nu 21.20 en moeten denk ik nog ongeveer een half uur rijden, dus dat wordt weer een latertje. Ik zie de zon al onder gaan.

1. Koen:
    16 juli 2015
    Nou zeg, wat een berg ellende ;-) Gelukkig sla jij je er wel doorheen, hou vol, je bent al over de helft :-)
  2. Dave:
    16 juli 2015
    Goed op jezelf blijven letten & de blik op oneindig: je hoeft nog maar een paar dagen (iig tot de rustdag)!
    PS Ben je al veel aangekomen??
  3. Theo van Norden:
    16 juli 2015
    Klasse Ronald,vind dat je het super doet,petje af voor deze presentatie ga zo Door vind het heel knap van je.
  4. Leo Vermeulen:
    16 juli 2015
    Jammer dat deze etappe niet zo goed verliep en dat je het Plateau de Beille niet hebt kunnen fietsen. Je laat nu de Pyreneeen achter je en kan de accu misschien weer opladen in de volgende 4 ritten en de rustdag. Doe rustig aan zodat je fit aan de Alpen kunt beginnen.
    Je moet wel heel blijven tot en met de Alpe 'huez. succes kerel.
  5. Jacques:
    16 juli 2015
    Ja, een stevig tochtje Ronald, maar zo te lezen gaat het je redelijk goed af. blijf je goed verzorgen dan kom je er wel . keep going strong.
  6. Nicolette verloop:
    16 juli 2015
    Knap van je dat je zover bent gekomen.wat pijntjes ach hoort erbij masseur doet wonderen
    Veel sterkte en denk goed om jezelf
  7. Bianca:
    16 juli 2015
    Je hebt een lekkere massage nodig
  8. Rina en Koos:
    16 juli 2015
    Wauw Ronald, je fietst gelukkig nog, ik mistte je berichtjes en dacht: Hij zal toch niet..........maar gelukkig,daar is ie weer, het gaat nog steeds goed, en ja, die pijntjes, dat is logisch na zoveel inspanningen.Daar ga je ook wel weer aan wennen. Hou vol , hou vol, het zal je lukken.