11e etappe

15 juli 2015 - Utrecht, Nederland

Terwijl ik dit schrijf zit de 12e etappe er ook al op, maar daarover later meer. Verder schrijf ik dit gewoon alsof het nog gister is.

Sommige mensen hebben het er even van genomen en hebben wat langer uitgeslapen en zijn vanuit Lourdes gestart aangezien de etappe daar toch na 35 km doorheen komt en de redenatie was dat we na de finish terug konden fietsen naar Lourdes, waardoor ze toch aan de 35km kwamen. Maar je rijdt de tour of je rijdt hem niet, dus de meeste van ons zaten alweer om 6.00 uur aan het ontbijt.

De eerste 100 km ging op en af zoals de dagen voor de rustdag, daarna kwam de eerste col, de Aspin. Deze was prima te doen, nog niet echt warm en niet te steil. Na de afdaling meteen de tourmalet op, en dat werd pas afzien. Die berg van gister begon steil en eindigde wat vlakker, maar dit was toch even iets anders. Het eerste stuk was nog redelijk vlak, maar fietste we in de volle zon, maar dan wordt het steiler en blijft het ook steil, super warm, er was er zelf eentje van z'n stokje gegaan.

Zelf kreeg ik last van mijn rug en linkerbeen, waar ik in de voorbereiding ook al last van heb gehad, en dat was pijnlijk bij iedere trap, en terugschakelen gaat niet meer bij ruim 9%. Onderweg naar boven diverse keren even overwogen om even uit te hijgen, maar toch in 1 keer naar boven gereden.  Boven aangekomen even een colaatje en een zakje chips genomen en vervolgens aan de afdaling begonnen. Zelf vind ik het wel belangrijk om even te wachten met de afdaling, zodat je weer een beetje fris bent.

Beneden gekomen bij de drink/ eet stop, even de finish van de profs mee kunnen pakken bij een tent van de quickstep ploeg en toen weer verder afgedaald richting de slotklim, de cauterets.  Ongeveer halverwege de afdaling kwam ik erachter dat ik mijn bidons bij de stop had laten staan, gelukkig kon ik een bidon van Rob lenen, de inhoud was wel erg zoet, maar ik was er mee geholpen.

De klim naar de Cauteret was wel langer als gedacht, bovendien zat er nog een erg steil stuk in omdat de weg was verlegd, de oude was namelijk gedeeltelijk weggespoeld. Toen we bovenaan dit steile stuk waren dachten we er te zijn omdat het weer naar beneden ging, maar niets bleek minder waar, we moesten nog naar het dorp, en zelfs toen we daar al tussen de hekken fietsen leek er geen eind aan te komen, maar uiteindelijk toch de finish bereikt.

Bij de finish aangekomen op zoek naa een busje van de organisatie, maar die bleek er niet te staan. De touringcar zou onderaan de cauteret staan, maar die konden we ook niet vinden (hij bleek er wel te staan, maar niet goed zichtbaar). Dus de optie genomen om via het fietspad, vals plat naar beneden (oude spoorlijn) naar Lourdes te rijden, waar we uiteindelijk om ongeveer 19.30 aankwamen.

Uiteindelijk bij het hotel aangekomen na 224 km op de teller en 4000 hoogtemeters (officieele etappe 188 km). Snel gedoucht , gegeten, tablet lag nog in de bus en die was er nog niet en toe hij er wel was zat de chauffeur te eten, dus daarna nog een massage gehad en direct gaan slapen om ongeveer 21.30, want morgen volgt een zware dag.

1. Bianca:
    16 juli 2015
    ja, ik dacht al, ik zag 2 keer 15 juli staan . Ik volg dit jaar de Tour de France veel, nu staat ook de t.v.weer aan. Zo' n mooie omgeving, zo'n zware klim en gevaarlijke afdaling. Bedenk me regelmatig dat jij dit ook allemaal echt doet!