10e etappe

13 juli 2015 - Lourdes, Frankrijk

Dat was wel extreem vroeg op zeg, om 5.00 uur ontbijten, maar dat had met een chauffeurswissel te maken. Onze buschauffeur moest het vliegtuig halen en de nieuwe kwam, dus nadat wij om 6.30 op de fiets zaten, zijn die gewisseld, het was nog maar net licht. Daarin tegen was ik wel al weer om 15.00 uur bij de bus na afloop van de etappe, het is nu net half 5 en we vertrekken net richting hotel, zo'n 100 km. Morgen komen we tijdens de etappe door Lourdes heen, dus vrijwel langs het hotel.

Dan de etappe:
Zoals gezegd om 6.30 al op de fiets, de eerste zestig km ging voornamelijk naar beneden, dus bijna alles bij elkaar, met als gevolg dat sommige mensen van groep 3 al in het rood reden, want groep 1 gaf het tempo aan.  Na een kort klimmetje was groep 1 weg, maar die haalden we al weer snel bij, want ze hadden een afslag gemist, met als gevolg een valpartij waarbij Hemke en Pantani (Rudi), op het asfalt terecht kwamen. Gelukkig konden ze hun weg vervolgen. Vervolgens dus weer samen tot de eerste eetstop (gem 32.5) Groep 1 nam bijna geen pauze bij de stop, dus daarna ging het wat rustiger bij ons in  de groep.

Lekker doorgefietst tot de voet van de Col de Soudet, en daarna was het natuurlijk ieder voor zich. Blijkt dat ik met klimmen toch wel met de beste van groep 2/3 mee kan, in het begin een behoorlijk steile klim, (>10%), later wat afvlakkend. Ze waren alles al aan het opbouwen voor morgen en het verkeer werd dus tegengehouden, dus lekker rustig. Onder weg nog even gestopt voor een foto, toen we boven de wolken zaten. Bij aankomst een mooi gemiddelde over de etappe van 26 per uur.

Tijdens de afdaling na de etappe stond er ineens nog een koe midden op de weg, dus dat was even uitkijken. Bij terugkomst bij de bus was ook de tourduivel zijn auto aan het parkeren, dus uiteraard iedereen even foto's maken.

Het weer was vandaag best lekker, we vertrokken natuurlijk erg vroeg, het was bewolkt en ongeveer 23C tot we aan de klim begonnen, toen kwam de zon en werd het toch wel 30C. Voelde me bij aankomst best nog fit.

Ik begreep trouwens dat ondanks zijn val, Pantani toch de etappe gewonnen heeft en de belgen op de klim heeft gelost.

Wat eet je nu allemaal op zo'n dag (en dan was dit niet eens een zware etappe):

-Ontbijt: 1 portie rijstebrij, broodje kaas, drie kleine hartige broodjes, 2 sinasappelsap, 1 thee, 1 croissant, 1 yoghurtje, 1 appelmoesje, 1 bakje fruit
-1e stop (40km):chocomel, banaan, 2 meuslirepen, belgische wafel, halve cola
- Onderweg: 1 banaan
-2e stop (80 km):stroopwafel, banaan, nectarine,moot meloen, halve chocomel
lunch: (110km):flink bord couscous met kidneybonen,  1 cola, 1 Icetea, een gekookt ei.
- 4e stop: (140 km), 1 nectarine en een stuk meloen
- boven op de top: een snelle jelle (ik ga nog een stukkie)
- terug bij de bus: Twee soepkommen met yoghurt en muesli, 2 kleine zakjes chips , 1 cola en een ranja, een sinasappel.

En daar kont het diner nog bij.

Morgen de tourmalet en de 'aspin, maar die zijn gemiddeld toch iets minder steil als de de klim van vandaag.

19:03 toch nog twee uur in be bus gezeten,snel gedoucht,straks om half acht eten.

1. Nicolette verloop:
    Knap gedaan hoor
    Met recht stapelen wat je allemaal moet weg eten.alvast eet smakelijk voor straks.
    Een goede rit voor morgen .
  2. Lien:
    13 juli 2015
    Prachtprestatie,ga ook maar fietsen kan ik een broodje meer eten
  3. Bianca:
    13 juli 2015
    Zo dat is veel eten! Daarom ga je natuurlijk zo snel!
  4. Petra de Rooij:
    13 juli 2015
    Leuk om je verslag elke dag te lezen. Veel sterkte morgen voor de hele groep en speciaal voor mijn mannetje Jos.
  5. Theo van Norden:
    14 juli 2015
    Geweldig,Ronald,heel erg super van jou,wens je voor morgen heel veel succes.
  6. Marco:
    14 juli 2015
    Hoi Ronald, heerlijk om je blog iedere dag te lezen. Succes de komende dagen.
  7. Jacques:
    14 juli 2015
    He Ronald man keep going strong