20e etappe

24 juli 2015 - Utrecht, Nederland

Vandaag stond dan weer een etappe op het programma, die helaas om logistieke redenen ingekort moest worden. De laatste bergetappe die oorspronkelijk over de galibier zou gaan, was al aangepast omdat er een tunnel in de verbindingsweg tussen de galibier en Alpe d'Huez op instorten staat. Daardoor ging deze etappe over de Croix de Fer, tegengesteld aan gister, waardoor we weer in conflict met de profs zouden komen.

We zaten in een hotel vlak over de grens in Italie, net na de Frejus tunnel, logistiek gezien helemaal niet zo slecht als je bedenkt dat de etappe in Modena start. Echter om de profs voor te blijven zouden we al rond 6.00 aan de etappe moeten beginnen. Dit was met de oorspronkelijke etappe over de gaibier geen probleem geweest.

Ons Hotel zat dan weliswaar niet ver van Modena, maar was niet met de touringcar bereikbaar, het zat namelijk op 2000 meter hoogte en we moesten met kleine busjes heen en weer, overigens een hotel met prachtig uitzicht en het eindstation van de skilift voor de deur. Om om 6.00 uur te vertrekken zouden we toch zeker om 4.30 in de touringcar moeten zitten. Uiteindelijk zijn 7 snelle mannen op 4.15 uit het hotel vertrokken met de auto en busje van de organisatie, de laatste was net op tijd 10.15 over de Croix de Fer.

De rest (waaronder ik) had om 7.00 ontbijt en er waren voor 8.00 weer busjes besteld om ons naar beneden te brengen. Echter deze kwamen pas om 9.00 uur. Ondertussen had het hotel al een groot deel van ons met eigen vervoer naar beneden gebracht, maar we vertrokken pas rond 9.30 vertrekken met de touringcar.  Deze is in ongeveer 3 uur naar Modena gereden, dicht bij de Alpe d'Huez, waarvandaan wij dus de Alpe D'Huez beklommen hebben.

Ik liep eerst nog met de gedachte om ter compensatie nog een ander colletje te beklimmen, of de alpe twee keer. Maar we hadden ongeveer 3 en half uur de tijd en het was op de klim weer 40C, dus ik dacht ' Het is mooi geweest'. Degenen die trouwens s'ochtends om 4.00 uur vertrokken waren, waren ondertussen binnen.  Uiteindelijk dus 46 km gefietst, met 1274 hoogtemeters. Jammer dat we deze laatste etappes door die  profs  niet volledig konden fietsen, maar het is helaas niet anders. Misschien nog eens terug om wel de gehele etappe te fietsen, maar dat zien we in de toekomst wel. Ik denk dat we wat km's betreft in ieder geval zeker het kilometrage van de tour hebben gehaald.

Op de klim van de Alpe d'Huez was het behoorlijk druk met fietsers, als je dan ziet dat wij de meeste daarvan behoorlijk snel voorbij fietsen met de hele tour al in de benen, begrijp je dat dat niet allemaal goed getrainde mensen zijn. Er waren erbij die na de eerste bocht al uit stonden te hijgen.

Voor wat publiek betreft vond ik het overigens nog vrij rustig. Er was wel wat drukte in de hollandse bocht en op sommige plekken werd opzwepende muziek gedraaid, wat overigens wel een boost gaf. Ook werd er met water gespoten en iemand die ijskoud water over je heen gooide, maar het in ieder geval wel eerst netjes vroeg. Maar vergeleken met de 1 miljoen mensen die er voor morgen verwacht worden denk ik dat het nog geen half procent van dat was. Uiteraard stond het wel al vol met campers.

Boven wat foto's gemaakt, even een terrasje gepakt en weer afgedaald met de bus. Nu zitten we al weer een uurtje in de bus richting Parijs, ongeveer halverwege zullen we overnachten, en dan morgen nog een een paar uur met de bus voordat we net buiten parijs op de fiets zullen stappen. Wij kunnen helaas geen rondjes rijden over de Champs Elyse, dat is niet verantwoord met al dat autoverkeer, dus het wordt eenmalig erop rijden en dan zit het avontuur erop.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Gijs wijnands:
    24 juli 2015
    Hey Ronald! Ongelooflijk knap dat je het al die dagen volgehouden hebt. Geniet van het "ererondje" door parijs!

Als je langs de Ladurée komt, denk even aan je collega's en gooi een doosje macarons in je fietstas!
  2. Theo van Norden:
    24 juli 2015
    Ronald,vind het een hele prestatie hoe jij deze tour hebt gereden,petje af.
    En ook hoe jij de bergen heeft beklommen met de racefiets.
    Ga morgen genieten wat jij allemaal bereikt hebt,doe rustig aan en geniet nog even,en laat het helemaal maar over je heen komen.
    Je hebt in mijn ogen een gigantische top prestatie geleverd.top en nog eens top.
  3. Piet and Maria:
    24 juli 2015
    Ronald we are following your story every day and are allready celebrating your success. Congratulations!
  4. Kitty:
    24 juli 2015
    Hoi, wat leuk om het via je blog te volgen. Nog even genieten van de laatste loodjes. Succes.
  5. Lien:
    24 juli 2015
    Succes morgen en geniet ervan.
  6. Moolenaar ad:
    24 juli 2015
    Netjes gedaan Ronald. Morgen een biertje op de Champs. Geniet ervan.
  7. Nicolette verloop:
    Veel succes morgen.
    Echt een top prestatie. Iets om super trots op te zijn .
    Groetjes uit enkhuizen
  8. Annie Peppelenbos:
    24 juli 2015
    Ik heb genoten van je reisverhalen. Geniet morgen.
    Top voor mij ben jij de sportman van 2015!!!
  9. Rina en Koos:
    24 juli 2015
    Hoera Ronald, alvast van harte gefeliciteerd, jammer dat het bijna afgelopen is, het was iedere avond zo leuk om jouw verslag te lezen, we zullen het missen.We hopen dat je hierna nog wat dagen hebt om bij te komen en kan na genieten van deze fantastische tocht.
    Groeten van de [nog steeds] 5 Klarenbeekies.
  10. Gerard en Gre steltenpool:
    24 juli 2015
    Hiep hiep hoera, Ronald je inzet is beloond .We zijn trots op deze geweldige prestatie. geniet van je laatste trip. De verhalen komen nog wel.Eerst natuurlijk wat bijkomen. groeten Pa en Ma
  11. Koen:
    24 juli 2015
    Hee topper, morgen de afsluiter geniet ervan. Wij zijn trots op jouw prestatie. Maak er mooi feestje van in Parijs. Liefs uit Schoonhoven.
  12. Bianca:
    25 juli 2015
    Heel veel plezier morgen!