19e etappe

23 juli 2015 - Utrecht, Nederland

Vandaag een bijzondere dag. Ik had het gister al gemeld dat we op tijd moesten rijden om geen probleem met het prof peleton te krijgen. Nu hadden we om 5.15 ontbijt en moesten nog een uurtje rijden met de bus. Vanaf de start hebben we het eerste deel van de etappe laten liggen en zijn direct naar de voet van de Glandon/ Croix de Fer gereden. Een aantal snelle jongens dachten eerst nog de Col de Chaussy te rijden, nou dat hebben ze geweten.

Tijdens onze klim kwam al een hele stoet gendarmerie voorbij, die overal bij iedere zijweg   agenten afzetten, met in hun kielzog nog personen auto's die naar boven reden. Eenmaal op de top van de Glandon, moest je duidelijk even aangeven dat je linksaf de Croix de Fer opwilde, want er stond een heel cordon agenten om te zorgen dat er niemand het parcours op kon.  Toen we bovenop de Croix de Fer  was onze eerste stop.

Daar kwam er een telefoontje van Ronald de Krijger dat de snelle jongens waren blijven steken halverwege de klim en niet verder mochten. Ze mochten gelukkig na veel praten nog wel afdalen. Later kwam zelfs het verhaal dat de snelste op 6 km van de top niet verder mochten en wandelen, alternatieve weggetjes en zelfs klimmen langs de weg het laatste stuk afgelegd hebben, ze hebben van 9.30 tot 14.30 dus werk gehad om boven te komen. (Pantani en Phillippe en Hemke)

Dan is er ook nog het verhaal van Adriaan, die boven op de glandon ipv linksaf de croix de Fer op, rechtsaf de Glandon afging, verbazend dat hij dat nog mocht, maar hij stond dus helemaal op de verkeerde plek beneden. Uiteindelijk heeft hij het voor elkaar gekregen om met de reclame Caravaan mee omhoog te liften, maar kon uiteraard niet meer de laatste klimmen doen vanwege tijdnood..

Wij hadden eerst nog bedacht het gedeelte wat we s'ochtends oversloegen, dan s'middags te doen, maar ook dan zouden we de profs tegenkomen, dus dat ging niet. Uiteindelijk hebben we een etappe gereden van 107 km met 3293 hoogtemeters, vanwege deze verhouding was het gemiddelde dit keer onder de 20 km/uur, namelijk 18.2 km.

Dan de beschrijving van de rest van de etappe. Eerst dus de Glandon/Croic de Fer, een klim van totaal 22km, waarvan het gedeelte Glandon grootendeels behoorlijk steil is, maar het laatste stukje naar de Croix de Fer erdelijk makkelijk te fietsen (de laatste 4 km). Boven was het echt een gekkenhuis, ieder stukje berm was benut om auto's te parkeren, tussen de Glandon en de Croix de Fer stonden ze aan beide kanten van de weg geparkeerd. Zelf had ik geen goede benen, of misschien kwam het door het kleine rugzakje waar alle regen en warme kleding weer in zat, maar die heb ik op de top van de Croix de Fer afgegeven en alleen de mouwtjes en regejasje nog mee, die ik alleen nodig had in de afdaling, niet tegen de regen. Het was eerst bewolkt, mistig op de top en werd steeds zonniger.

De afdaling van de Croix de Fer was echt uitkijken ivm met auto's die nog naar boven reden en op de verkeerde weghelft reden, tevens wandelaars  die in de weg liepen. Na de afdaling hadden we een vroege lunch. Daarna de Col du Mollard, een niet zo lange klim en niet moeilijk, maar ik had nog steeds het gevoel dat ik geen goede benen had. De afdaling van deze Col was wel lang, met af en toe nieuw, maar ook stukken slecht wegdek.

Toen de laatste Col van vandaag, naar La Toussuire, wederom een wintersportplaats. Een klim van 18 km met een gem. stijging van 6,1 %, de eerste paar km reed ik nog rustig, maar toen kreeg ik een lekker ritme en vloog bijna omhoog. Volgens Evert reed ik als een beest en degenen die ik voorbij reed deden niet eens moeite om aan te pikken.  Toen ik bijna bij de finish was reden ineens Rob, Gunther en Hans weer voor mij, terwijl ik die onderweg had ingehaald, maar die bleken de verkeerde (kortere) route naar boven te hebben gereden, zoals er wel meer hadden gedaan (er stonden vandaag geen pijlen).

Na op een terrasje met wat anderen die er al waren en nog kwamen twee pannekoeken en cola genuttigd en toen weer afgedaald. Ik had het gevoel dat de afdaling langer duurde dan de klim, maar dat was natuurlijk niet zo.

Beneden bij de bus nog even de remblokken achter vervangen, want dat had ik gister al willen doen, maar geen tijd voor gehad. Even later met wat mensen naar het parcours van gister gewandeld, want daar kwamen de profs vandaag langs, we stonden ongeveer een km van de finish, om precies te zijn in de bocht na de 1 km doorkomst. En ik heb ze allemaal op de foto, Mollema, Gesink, Froom, Nibali, Quintana en nog een aantal.

Momenteel is het  18:58 en zitten we in de bus in de file om het dorp proberen uit  te komen, eerst moesten we al wachten bij een kruispunt, omdat alle bussen van de profploegen eerst voor mochten. Vanavond slapen we in italie.

Overigens kwam er vandaag tijdens de laatste klim een vrachtauto van de TinkoffSaxo ploeg als een idioot toeterend naar boven rijden, andere auto's moesten maar opzij gaan. Nu ben ik niet snel kwaad, maar als ik die chauffeur boven had gezien, dan was ik er wel even op af gestapt, want dat was echt niet normaal.

Wat we morgen gaan doen wordt nog even afwachten, maar we zullen een alternatief moeten zoeken, wij moeten namelijk de Croix de Fer weer over en de profs komen van de andere kant, dus dat zullen we tijdtechnisch niet kunnen halen, als we uiteindelijk maar de alp d'huez op kunnen knallen.

1. Theo van Norden:
    23 juli 2015
    Een rit vol verrassingen,jullie zijn toch weer bij de finish aangekomen,en gelukkig zonder ongelukken.
    je gaat heel lekker,nu maar hopen dat je morgen je benen weer lekker gaan.
    Wens je veel succes.
  2. Nicolette verloop:
    23 juli 2015
    Van Borne tot Enkhuizen volgen wij je verhalen. Je schrijft leuk, we leven met je mee.
    Nog fijne dagen en bijna het einde in zicht!

Nicolette en Marjolijn
    En knuffel van coureur lady Rose
    Uit mooi Enkhuizen
  3. Bianca:
    23 juli 2015
    Zet en 'm op morgen (en voorzichtig doen)!
  4. Gerard en gre steltenpool:
    23 juli 2015
    Wat een verhaal deze 19de etappe, met vele hindernissen. Jammer dat jullie het gehele parkoers niet konden fietsen. dat was zeker wel jou inzet. dat je benen de laatste 2 dagen nog soepel gaan.Blijf voorzichtig met al die drukte op de weg.Morgen weer een zware dag.krachtige groet Pa en Ma
  5. Rina en Koos:
    24 juli 2015
    Ronald ,nog even, wij beginnen al te juichen, je bent 'n kei.
    Groeten van Rina, Koos, Pleun, Tessa en Thimo.
  6. Bep Pirovano:
    24 juli 2015
    Nou we hebben elke dag je verslag gelezen, we vinden het heel knap van je, dat je het zo lang volhoudt. Je huis staat er nog, we wensen je nog veel succes. We hopen dat je weer veilig en wel thuiskomt. Groetjes Bep en Bert