17e etappe

21 juli 2015 - Utrecht, Nederland

Na een heerlijk dagje rust, moesten we er vandaag weer aan geloven. Om 4.40 ging de wekker al, 5.00 ontbijt en 5.45 vertrek met de bus voor een rit van 2uur een een kwartier naar  Digne-le bains, waar we op de fiets stapten. Het was mooi helder weer en ik reed voor tienen alweer met het shirt open vanwege de warmte. (Ik rijd normaal nooit zonder zweet hemd, maar nu al anderhalve week)

We hadden de eerste 25 km nog vals plat omhoog, daarna de eerste col, van de 5 die we over moesten. Geen van allen waren ze stijl, maar wel twee van meer dan 10 km lengte. We reden al snel in een groepje van een man of 10 en er werd weer goed samengewerkt bij enige tegenwind. Tot de lunch reden we samen.

Bij vertrek vanaf de lunch begon het wat te spetteren, maar de regen konden we nog even voorblijven. Wel begon het wat uit elkaar te vallen, doordat het richting  Col d'Allos al flink vals plat omhoog ging. Bovendien wilden we de regen voorblijven, dus men ging wat harder fietsen.  Ik reed zelf ondertussen ook alleen en kon het tot de voet van de Col d'Allos droog houden. Toen ik de Col opdraaide middels de eerst haarspeldbocht, zag ik dat het in het dal waar ik uitkwam geheel dicht zat. De groepen achter mij fietsen dus al in de regen.

Col d'Allos heeft enorm veel haarspeld bochten, ik heb ze niet geteld, maar het zijn er meer als 20. Bij bocht 5 begon het harder te regenen en moest mijn regenjack aan. Dat stopte alweer snel, maar het regenjack maar aangehouden, moest nog ongeveer 4 km klimmen. Ondertussen begon het ook aardig te rommelen in de lucht.

Boven aangekomen meteen verder, ik hoopte dat de andere kant van de berg wel droog was, maar helaas een natte afdaling dus voorzichtig naar beneden. Hoe lager ik kwam, hoe harder het begon te regenen en ik zag ook al bliksemschichten voor me, maar het onweer zat ver genoeg. Ik had weliswaar een regenjasje aan maar ik begon het al behoorlijk koud te krijgen en te klappertanden. Gelukkig was daar net op tijd weer de Col de Pra-loup, de laatste 7 km klim van vandaag, dus kon ik weer even warm worden. Het was ook weer even droog maar begon al weer snel te regenen.

Na de finish snel weer afgedaald naar de bus (9 km) en droge kleren aangetrokken. Het is nu 18:31 en de bus vertrekt nu net, weer twee uur rijden terug naar het hotel. Ik schat dat ik al ongeveer twee uur binnen ben.

Kortom vandaag alle weertypen gehad, van warm naar koud en droog naar nat.170 km, 23,8 gemiddeld en 3396 hoogtemeters. Ik had weer goede benen vandaag, ondanks het weer in de middag viel deze etappe mee.

1. Theo van Norden:
    21 juli 2015
    Wat knap Ronald,volgens best wel eng met die afdalingen als het regent. Maar je gelukkig niet gevallen.
    Volgens mij best wel genieten in de heuvels.
    Klasse hoe jij rijdt, wens je nog veel succes in bergen.
  2. Koen:
    21 juli 2015
    Wat een lange dagen maak jij toch, knap dat je het volhoudt. Voor Bloggen heb je in ieder geval tijd met die lange busreis. We lezen elke dag. Toitoitoi op naar Parijs. Groetjes Sonja.
  3. Moolenaar ad:
    21 juli 2015
    Ronald, ik lees elke dag je verslag met plezier. Houdt nog vol tot Parijs en dan heb je een bijzondere prestatie geleverd. Petje af voor jou.
  4. Marjolijn:
    21 juli 2015
    Lijkt me wel spannend met nat weer rijden, knap hoe je het doet.
    En leuk om je verhalen te lezen en ook blijven genieten van de bijzondere ervaring!
  5. Jacques:
    22 juli 2015
    Volgens de voorspellingen wordt het een natte boel dus regenbanden erop !! houdt het heel Ronald
  6. Edwin Koerhuis:
    22 juli 2015
    Kijk nu eigenlijk pas voor het eerst naar jou Blog vanwege vakantie waarvan we net terug zijn. Ik zie dat je al bijna aan het einde van de tour bent en het gaat halen. Positief blijven en blijf op de fiets.
    De prestatie zal ik jou zeker niet nadoen en vindt het enorm.
    Foto's maken gaat ook goed zie ik.
    Zaterdag Parijs dat is het doel.
    Wij zullen je blijven volgen in de Blog vanaf vandaag.
  7. Eef v lier:
    22 juli 2015
    Hallo ben een oom van hemke Kamstra die ook met jullie mee fiets mocht je hem zien doe hem de groetjes je verslagen zijn prima ook de foto,s
  8. Nicolette verloop:
    22 juli 2015
    Ronald super wat je doet
    Gaat best hard, doe voorzichtig.
    Nog een paar dagen de finish.
    Daarna heb jezeker nog vacantie om bij te tanken.Succes.
  9. Richard:
    22 juli 2015
    Wat een prestatie! Onder alle omstandigheden rijd je weer een prima rit. Nog een paar dagen en dan Parijs. Wij zijn trots op je. Geniet ervan.
  10. Sandra:
    28 juli 2015
    hoi Ronald, toch nog even een reactie van mij. wat een topprestatie heb je geleverd, knap hoor. wij hebben ook een heel stuk van deze etappe gereden. we hadden al vaker de Col d'Allos gedaan vanaf Barcelonnette omhoog en zelfde kant omlaag. nu voor het eerst Barcelo-Col d'Allos-afdalen nr Allos, koffie-Col d'Allos-afd ri Barcelo-PraLoup. was gaaf om te doen. heerlijk op terras gezeten bij skilift in Praloup. topdag. spreek je gauw bij TCL-rit. grtjs Sandra